DIGITAL BRANDING STRATEGY: USING SOCIAL MEDIA TO PROMOTE TAMPELEKAN ISLAND IN SIMATANG TANJUNG VILLAGE

Authors

  • sitti rahmah Universitas madako
  • Arqam Samsuriadi Universitas Madako Toli toli
  • Sri Wulan Universitas Madako Toli toli
  • Taufik Hidayat Universitas Madako Toli toli
  • Nursam Nursam Universitas Madako Toli toli

DOI:

https://doi.org/10.2001/makapande.v1i1.1287

Keywords:

Tourism, Promotion, Tampelekan Island, Tolitoli, North Dampal

Abstract

Tourism is an important sector that supports the economy in a region. One of the tourist destinations in Simatang Tanjung Village, North Dampal District, is Tampelekan Island. Few people outside know this destination; besides its location in a remote village, there is still a lack of manual and digital publications regarding this tourist attraction. Community Service Program students learned about the existence of Tempelekan Island tourist attraction when they first visited Simatang Tanjung Village. Next, direct observations were conducted on Tempelekan Island to identify its various potentials, including the richness of flora and fauna that are still natural and well-preserved. Based on the results of these observations, students then carried out promotional activities for Tampelekan Island tourism by focusing promotional efforts through social media, especially the Instagram platform. This promotional activity aimed to attract visitors to Tampelekan Island, in Simatang Island

Author Biographies

sitti rahmah, Universitas madako

Ilmu Administrasi Negara, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Sri Wulan, Universitas Madako Toli toli

Ilmu Administrasi Negara, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Taufik Hidayat, Universitas Madako Toli toli

Ilmu Administrasi Negara, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Nursam Nursam, Universitas Madako Toli toli

Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

References

Akasse, C. S., & Ramansyah, R. (2023). Strategi Promosi Pariwisata melalui Media Sosial dalam Meningkatkan Pengunjung di Desa Wisata (Tourism Promotion Strategy through Social Media in Increasing Visitors in Tourism Villages). Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 10(1), 52–60.

Amananti, W. (2024). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI STRATEGI PROMOSI TEMPAT WISATA DI KOTA TERNATE OLEH DINAS PARIWISATA KOTA TERNATE. 4(02), 7823–7830.

Diwyarthi, N. D. M. S. (2023). Pendampingan Pemanfaatan Media Sosial dalam Peningkatan Promosi Desa Wisata Bongan Kabupaten Tabanan Bali. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(4), 300–310. https://doi.org/10.61231/jp2m.v1i4.157

Nofrianto, Pratiwi, S. S., Batalipu, R. H., Umar, A. S., & Masdayanti. (2024). Edukasi Cerdas: Cegah Pergaulan Bebas dan Bijak Gunakan Media Sosial di SMP Negeri 5 Ogodeide, Kabupaten Tolitoli. TOLIS MENGABDI : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 43–46. https://doi.org/10.56630/tm.v2i2.770

Prasetyo, H., Irawati, N., & Satriawati, Z. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Pemasaran Desa Wisata. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(2), 515. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1281

Proklamasi, M., Andnung, P. A., & Swan, M. V. D. P. (2023). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Online. Deliberatio: Jurnal Mahasiswa Komunikasi, 2(1), 70–87. https://doi.org/10.59895/deliberatio.v2i1.31

Saputra, M. F., & Raymond, A. (2024). Pengaruh Konten Instagram @ visit . tangsel Terhadap Promosi Pariwisata Kota Tangerang Selatan. 1, 147–154.

Slam, B. E., Magfira, F., Irawan, F., & Efranda, N. (2025). Jurnal abdimas tgd. 5(1), 27–32.

Sondakh, R. C., Hayatudin, Ahmad, F., Kahar, Adnan, Adi, M., & Fajrin. (2021). Pelatihan kecap dari air kelapa sebagai produk unggulan desa di desa sese, kabupaten tolitoli. Logista: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.25077/logista.5.2.21-30.2021

Sukmawati, R. E., & Anggalih, N. N. (2024). Perancangan Konten Media Sosial Tiktok Sebagai Promosi Desa Wisata Kampung Majapahit Bejijong. Barik, 6(2), 199–213. https://doi.org/10.26740/jdkv.v6i2.64002

Utami, N. F., & Yuliati, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Media Informasi. Bandung Conference Series: Public Relations, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.29313/bcspr.v2i2.3334

Yumna, R. (2023). Strategi Konten @Zaco_Id Dalam Mempromosikan Produknya Melalui Media Instagram. An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam, 14(2), 95–104. https://doi.org/10.34001/an-nida.v14i2.3880

Zulpakar, M., Ismail, M., Wirandi, M., Sinyor, M. I., Sahril, J., Saputra, A., Hud, Z. A., Laubaha, M., N. Mael, N. E., Saldi, S., Randiansyah, R., Desliana, D., Akmal, A., Tahira, T., Purnama, J., & Laheng, S. (2023). Kuliah Kerja Nyata : Pengabdian Kepada Masyarakat Melalui Kegiatan Bakti Sosial Di Pantai Lalos Kabupaten Tolitoli. TOLIS MENGABDI : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16–20. https://doi.org/10.56630/tm.v1i1.333

Published

2025-02-25

How to Cite

sitti rahmah, Arqam Samsuriadi, Wulan, S., Hidayat, T., & Nursam, N. (2025). DIGITAL BRANDING STRATEGY: USING SOCIAL MEDIA TO PROMOTE TAMPELEKAN ISLAND IN SIMATANG TANJUNG VILLAGE. Makapande Mengabdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 67–74. https://doi.org/10.2001/makapande.v1i1.1287

Issue

Section

Artikel